Magyar tervezők a világhírnév küszöbén

Magyarország nemcsak földrajzi adottságait tekintve szerencsés, hiszen hazánk szellemi öröksége és a magyar kreativitás is világhírű. Magyarország több, mint ezeréves történelme számos gazdag kulturális örökséget hozott létre, melynek megtartása, megismertetése és láthatóvá tétele kiemelt feladata a Magyar Divat & Design Ügynökségnek.  

A textil- és textilruházati ipar egyidős a magyar iparral, aminek fejlődését követték a szabóságokból kialakult varrodák, konfekcióüzemek. A hazai divatszalonok eleinte a „felülmúlhatatlan párizsi minta” szerint készítették modelljeiket. Az 1800-as évek közepén alapított Alter & Kiss a Monarchia a közép-európai régió egyik meghatározó divatháza volt. A Fischer modellház pedig az egyik leginnovatívabb és legelőkelőbb ruhaszalon, amely vezető szerepet töltött be a magyar divat irányításában. Fischer Júliának köszönhetően a francia Femina divatlap címlapján Magyarország is megjelent Európa divatközpontjait ábrázoló térképen 1935-ben. Úgy tartották, hogy a bécsi előkelőségeknek érdemes volt Budapestre utazni a legújabb trendekért.  

Az egyedi magyar motívumokra, különleges hímzésekre a modern divat egyik úttörője, az olasz-francia tervező, Elsa Schiaparelli is felfigyelt, aki Budapestre is ellátogatott, hogy tanulmányozza a Néprajzi Múzeum gyűjteményét 1935-ben. Abban a szezonban a párizsi divatbemutatókon is huszáros, zsinóros díszítésű kosztümöket mutattak be.


A magyar divatipar nagyszerű tervezőket sorakoztat fel, a 20. század második felében Rotschild Klárát a keleti blokk Coco Chaneljeként emlegették nyugaton, a világhírű tervezők körében is jól ismert Király Tamás pedig már a ’80-as években újrahasznosított kreációkat készített.


A mai magyar tervezők saját történeteiken keresztül teszik egyedivé termékeiket, legnagyobb erősségük, hogy előszeretettel ötvözik a kulturális örökség elemeit a kortárs művészettel, ami elengedhetetlen a 21. századi márkaépítéshez. Vannak, akik a szecessziós építészet remekművének számító Gresham palota üvegkupoláját építik be a kollekciókba, de olyan kivételes tehetségek is akadnak, akik a Bauhaus mozgalom jegyeit jelenítik meg munkájukban.  

A Magyar Divat & Design Ügynökség által szervezett Budapest Central European Fashion Week (https://bcefw.com/) a régió egyik legmeghatározóbb divateseménye, ami egyre nagyobb presztízsértékkel bír a magyar és régiós tervezők körében. Olyan különleges identitással bíró magyar márkák mutatkoznak be az évente kétszer megrendezett eseményen, mint például a művészcsaládba született ABODI, akinek munkái rendszeresen jelennek meg nemzetközi divatlapokban és olyan hollywoodi hírességeken, mint például Lady Gaga, Gwen Stefani vagy Janelle Monaé. A BCEFW-n több világsztárt öltöztető hazai tervező is jelen van, ilyen például Szegedi Kata, akinek ruháját Nicki Minaj és Kelly Rowland is viselte már. Az esemény színvonalát olyan további tehetséges magyar márkák emelik, mint az, ALMA, Artista, BORBALA, CAKO, Celeni, Cukovy, DÜSK, Elysian, Katti Zoób, MERO, NINI, Nora Sarman, NUBU, OST konzept, PHILOMÉN, Romani Design, Sentiments, THEFOUR, TOMCSANYI, VENGRU, VIKTORIAVARGA Budapest, VIRAG KERENYI, ZIA budapest és ZSIGMOND DORA menswear.

 


Számos tervező szezonális darabjai megvásárolhatóak a Budapest Select Concept Store-ban, (https://budapestselectstore.com/) aminek köszönhetően a nemzetközi közönség számára is láthatóbbá és elérhetőbbé váltak a kreatív magyar kollekciók. 

DÜSK

JÁRD BE VELÜNK AZ ORSZÁGOT!