Ezt a 7 érdekességet biztos nem tudtad az újjászületett a Lánchídról!

LánchídBudapestBudapest környéke turisztikai térség

Budapest gyönyörű ajándékot kapott a 150. születésnapjára: befejeződött a város legrégebbi és egyik legszebb hídjának felújítása, ami – valljuk be – már nagyon időszerű volt. Az „öreg hölgy” így újra régi fényében tündökölhet. 

Megsérült, amikor nekiütközött egy hajó

Miután a hidat legutóbb a nyolcvanas évek végén újították fel, de 2002 óta tervezik, hogy ismét alaposan hozzányúlnak, a munkálatokat végző szakembereknek akadt dolga bőven. Elsősorban a hőtágulási, azaz a dilatációs réseknél, valamint az elöregedett vasbeton útpálya szegélyei mentén viselte meg a hidat a szennyeződés és a nedvesség. Ezeken a pontokon az elmúlt évtizedekben nagy mennyiségű csapadék és sós hólé szivárgott a hídszerkezetre, emiatt a körülötte lévő elemek jelentősen rozsdásodtak. A bontás során kiderült, hogy nem csupán a rozsdával kell megküzdeni: volt olyan része a tartószerkezetnek, amely azért deformálódott, mert korábban egy hajó nekiütközött!

Darabjaira szedték, majd újra összerakták

A forgalom elől 2021. június 16-án zárták le a felújításra váró Lánchidat, és a kivitelező szakemberei ekkor vették teljesen birtokukba. A hídszerkezet bontása során elsőként leemelték a kandelábereket és felmarták az aszfaltot. Júliusban kezdődhetett a híd pályaszerkezetének bontása. Az elöregedett vasbetont „felszeletelték” és darabonként kiemelték, majd különleges bakdaruk segítségével a hídfőkhöz vitték, és onnan elszállították. 

Több ezer ponton vizsgálták át

A szakemberek több ezer ponton vizsgálták át a Lánchíd bent maradó acélszerkezetét, és egyedi tervek alapján végezték el rajta a szükséges helyszíni javításokat. A feltárt részeket előbb megtisztították, felmérték az állapotukat, majd részletes hibatérképet állítottak össze. A munkafolyamatok összehangolása óriási mérnöki kihívást jelentett: módszeresen kellett haladni a munkaterületen, az acélszerkezeteket készítő gyárban és a tervezőirodában is.

A színe szinte pont olyan, mint az eredeti

A szakemberek lefedett, a láncokra függesztett állványról dolgozva szemcseszórással tisztították meg a tucatnyi lemezből álló láncszemeket és függesztőrudakat, majd több lépésben vitték fel az alapozó, a közbenső, végül a híd végleges, kékesszürke színét adó fedő festékréteget. A láncok csuklójánál különleges, rugalmas bevonatrendszert használtak, ami képes követni a láncszemek mozgását.

Az oroszlánjai egy évig szépültek

A restaurátorok egy újpesti műhelyben – műemlékvédelmi felügyelet mellett – több mint egy éven át dolgoztak az oroszlánokon. Először megtisztították a szobrokat, és vegyszeres pakolásokat tettek az elgipszesedett felületekre, ahol a környezeti szennyeződések sötétebbé tették azokat. A budai oroszlánok tisztításához korszerű orvosi lézert is bevetettek, hogy eltávolítsák a legmakacsabb szennyeződéseket. A javítás során a restaurátorok csak olyan részeket pótoltak, amelyek korábban is bizonyíthatóan léteztek, szénszálas csapolásra felépítették például az oroszlánok kitörött vagy elkopott fogait. A budai hídfőket díszítő kőoroszlánok tavaly októberben, a pestiek novemberben tértek vissza az eredeti helyükre. Ősszel egy titokzatos új oroszlán is megjelent a pesti hídfőn: a több mint 850 ezer kocka felhasználásával épült LEGO oroszlán később a főváros több pontján is felbukkant.

Kincsek kerültek elő „alóla”

A víz alatti munkák elképesztő felfedezéssel is jártak: 2021 júniusában egy török kori ágyúgolyót találtak a szakemberek. Először óvatosan kiemelték a kavicságyból, a víz felszínére hozva hajóra helyezték, majd átszállították a pesti hídfőhöz, ahol toronydaru segítségével a Budapesti Történeti Múzeum teherautójára tették. A budai oldalon korábban már kiemeltek egy teljesen ép, kőből faragott, 36 centiméter átmérőjű ágyúgolyót. Ebben az a különleges, hogy a korabeli lövedékek általában darabokra robbantak, amikor becsapódtak a várfalba, ezért ép állapotban csak ritkán kerülnek elő. 

Fényfüzérként világít a Duna fölött

Képzeljétek, nem csupán az új, valamint a régi, restaurált kandeláberekből álló közvilágítás újult meg a Lánchídon, hanem a díszkivilágítást is energiatakarékos rendszer váltotta fel. A füzérvilágítást biztosító 1180 lámpatest helyére korszerű LED-technológiájú égősor került. A rendszer lehetővé teszi, hogy a híd többféle színben is ragyogjon, bár az év jelentős részében várhatóan egyszínű, melegfehér fénnyel világít majd.

JÁRD BE VELÜNK AZ ORSZÁGOT!