Budavári Sikló: nosztalgikus úton a Budai Vár felé
A Budai Vár a maga impozáns épületegyüttesével, történelmi jelentőségével és mesés panorámájával kétségkívül az egyik legikonikusabb látnivaló a magyar fővárosban. Ha igazán megadnád a módját a látogatásnak, akkor ne is habozz: pattanj fel Budapest legkülönlegesebb vasútjára, a Budavári Siklóra!
Honnan hova visz a Budavári Sikló?
A Budavári Siklóval utazni már önmagában is nosztalgikus élmény – az immár 150 éves járművek – modern technológiával felújítva – kellemes időutazásra invitálnak, így teljesen biztonságos és különleges vasutazásban lehet részed. Nincs más dolgod, mint Budapest egyik fő látványosságának, a Lánchídnak a budai hídfőjénél felpattanni a Siklóra, és már suhanhatsz is az 50 méteres magasságba, a budai vár felé.
A Budavári Sikló elmúlt másfél évszázada dióhéjban
A Budavári Siklót 1870-ben adták át a nagyközönségnek, akkor még Budai Hegypálya néven. Az ötlet gróf Széchenyi István fiától, Széchenyi Ödöntől származik, aki egy Lyonban látott minta alapján szerette volna kivitelezni tervét. A hegypálya célja az volt, hogy elősegítse a Várban működő minisztériumok, hivatalok és a Várszínház könnyebb megközelítését.
A Budai Hegypályán meginduló két, drótkötéllel ingaként összekötött kocsit hamar megkedvelte a közönség, s a hétköznapi látogatók mellett több neves utasa is akadt: utazott a Siklóval Ferenc József, a brazil császár és – többek között – Széll Kálmán és Andrássy Gyula is. A különleges vonat töretlen népszerűségnek örvendett egészen a második világháborúig, amikor is egy bombatalálat miatt a szerkezet elbontása mellett döntöttek. Helyreállítására egészen 1986-ig várni kellett: ekkor álltak újra munkába a Margit és Gellért névre keresztelt kocsik. A Budavári Sikló egyediségét mi sem jelzi jobban, mint hogy hosszú évek óta az UNESCO világörökség részét képezi: csodálatos dunai panorámájával ma is Budapest egyik legfőbb kuriózumának számít.
Érdekes tények a Budavári Siklóról
Tudtad, hogy a Budavári Sikló...
• a második ilyen típusú közlekedési eszköz az egész világon?
• az 1873-as évben nem kevesebb mint másfélmillió utast szállított?
• szerkezetét eredetileg 3 m/s sebességűre építették ki, de 1988-ban mérsékelték ezt a tempót az utasok kérésére?
• utasainak száma napjainkban eléri az évi 500 000–1 000 000 főt?
Egy biztos: ha egy igazi budapesti élményre vágysz, a Budai Vár meglátogatását nem hagyhatod ki – és ha megfűszereznéd ezt az élményt egy igazán nosztalgikus utazással, mindenképp próbáld ki a Budavári Siklót!